Margriet

Nienhuis-Folkers

Logo training coach

Bewaren

Beelddenkcoach te Zetten

Bron (is link):

Ik leer anders 

Opleidingscentrum

Training “Ik leer anders”

 

Ik leer anders is een training voor kinderen en tieners die leerproblemen hebben doordat ze in beelden denken.

Het onderwijs is in Nederland heel talig en daardoor begrijpt een groot deel van de beelddenkers de lesstof niet.

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand, AD(H)D of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden. Bij beelddenkers is de rechterhersenhelft meer ontwikkeld dan de linkerhersenhelft. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden.

Het onderwijs sluit niet aan bij deze manier van leren want de meeste mensen (±95%) leren voornamelijk via het gehoor (auditief-digitaal). Bij hen is de linkerhersenhelft meer ontwikkeld. Slechts een kleine groep leert voornamelijk visueel. Bijles helpt dan onvoldoende omdat ze dan meer informatie op ‘foute’ (= talige) manier krijgen aangeboden.

Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leer je deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.

Deze training geeft direct resultaat: je kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor jou werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat je het woord als woordbeeld hebt opgeslagen.

De training is voor leerlingen die problemen hebben met:

  • Taal: spellen, lezen
  • Rekenen: tafels, plus en min sommen
  • Onthouden van informatie
  • Concentratie: snel afgeleid
  • Planning
  • Klokkijken

De basistraining bestaat officieel uit 4 sessies van een uur. Ik geef de training op maat, passend bij het kind, dus bij mij is het aantal keer variabel. Je kiest zelf welke onderdelen aan bod komen en afhankelijk van die keuze wordt het aantal sessies bepaald. In de sessies leer ik jou en één van je ouders hoe je informatie visueel opslaat. Het is dus belangrijk, vooral voor basisschoolleerlingen, dat je vader of moeder ook bij de training aanwezig is. Samen kun je daarna verder aan de slag! Als je ouders niet kunnen, is een andere volwassene (bijvoorbeeld een RT’er of een hulpmoeder van school) natuurlijk ook goed. Bij VO-leerlingen mag een ouder mee, maar dat hoeft niet.

De training op maat bestaat uit de volgende onderdelen, waarvan we alleen doen wat voor jou van toepassing is. In het intakegesprek bepalen we welke onderdelen we gaan doen. De aantallen achter elk onderdeel zijn een indicatie, voor elk kind kan dat verschillen.

  • Het aanleren van de ‘in-je-hoofd-techniek'(1x Dit is een vast onderdeel!)
  • Spelling/dictee (2x)
  • Lezen (1x)
  • Begrijpend lezen (minimaal 2x)
  • Automatiseren van optellen t/m 20 (minimaal 2x)
  • Tafels (minimaal 2x)
  • Klokkijken analoog en/of digitaal (1 of 2x)
  • Breuken, procenten, verhoudingen (minimaal 2x)
  • Grote delingen/ staartdeling (2x)
  • Cijferend optellen/aftrekken (2x)
  • Werkstuk/spreekbeurt (2x)
  • Geschiedenis of Aardrijkskunde (1x)
  • Topografie (1x)
  • Engelse woordjes (1x)
  • ……. Vul zelf in wat je wil leren (minimaal 1x)

Zoek je een beelddenkcoach in Zetten of omgeving; neem gerust contact op!

Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Ervaar zelf of deze leermethode ook voor jou werkt. Leerproblemen aanpakken met de training ‘Ik leer anders’ is leuk en versterkt het gevoel van zelfvertrouwen. De leeftijd om deze techniek aan te leren is vanaf 5 jaar tot 100!