Margriet

Nienhuis-Folkers

logo-rr-specialist1

Logo training coach

 

poptalk-logo

Bewaren

Kennismaking

 

Ik ben Margriet Nienhuis – Folkers, ben getrouwd en heb 2 kinderen.

Ik ben in 1995 afgestudeerd aan de Pabo. Sindsdien ben ik leerkracht geweest op twee verschillende scholen, van de kleuters tot en met groep 8. De eerste 15 jaar heb ik fulltime gewerkt, de laatste jaren parttime.

Ik heb de opleiding voor Intern begeleider afgerond op het Seminarium voor Orthopedagogiek in Utrecht en ben sindsdien ruim 14 jaar naast leerkracht ook intern begeleider geweest. Ook heb ik een basiscursus RT gedaan, waardoor ik kinderen met extra zorg de begeleiding kan geven die bij hen past.

Daarnaast heb ik diverse cursussen gevolgd, o.a. over hoogbegaafdheid en ik heb les gegeven aan zogenaamde ‘plusklassen’.

In 2014 heb ik bij Agnes Oosterveen – Hess de training ‘Ik leer anders’ gevolgd en ben sindsdien gecertificeerd coach voor beelddenkers.
In 2016 heb ik bij Karen van der Leest het certificaat ‘RekenRemedie Specialist’ gehaald en ben ik sinds 2018 Reken- en Spellingbootcamptrainer, waarmee ik nog meer tools heb om kinderen te helpen hun reken- en spellingproblemen te overwinnen. De RekenRemedie werkt volgens een heel gestructureerd stappenplan, waardoor je de rekenstrategieën beter kan onthouden. In de Reken- en Spellingbootcamps leer je automatiseren en memoriseren op een speelse, bewegende manier, waarin alles is gekoppeld aan kleuren en beelden.

Omdat veel leer- en gedragsproblemen worden veroorzaakt door niet-geïntegreerde reflexen, heb ik in 2018 bij het Breincentrum de cursus RMTi gevolgd. Dit is een methode om door middel van makkelijke, ritmische en herhaalde bewegingen de reflexen te integreren die het kind (of de volwassene) nog in de weg zitten. Meer hierover kun je binnenkort lezen op de website.

Kinderen vinden het vaak moeilijk om onder woorden te brengen wat ze denken en voelen. Daarom heb ik de training POPtalk gedaan. Op deze beeldende manier praat het veel makkelijker; de playmobil-poppetjes laten zien wat je wil zeggen. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden!

In mijn werk als leerkracht, maar ook als intern begeleider hebben kinderen die iets meer aandacht nodig hebben dan gemiddeld mijn speciale zorg. Het gaat dan om kinderen die de lesstof niet begrijpen, kinderen die extra uitdaging nodig hebben of kinderen die wat werkhouding of gedrag betreft een andere aanpak nodig hebben.

Ieder kind is uniek en heeft zijn/haar eigen manier van leren en denken. Ik probeer daarbij aan te sluiten en zo elk kind tot zijn/haar recht te laten komen.